De naamgever van deze stichting is de heer, ir. Evert Johannes de Veer, in leven lid van de Vrijmetselaarsloge La Flamboyante te Dordrecht, van welke loge hij van 1917 tot aan zijn overlijden in 1976 lid is geweest.

In zijn testament bepaalde de heer De Veer dat zijn nagelaten vermogen zou worden ondergebracht in een door hem opgerichte stichting de ‘De Veer Stichting’ genaamd. Daarnaast bepaalde hij dat zijn echtgenote tot aan haar overlijden het vruchtgebruik van zijn nalatenschap zou houden. Verder bepaalde hij dat het bestuur van de stichting zou worden gevormd door zeven personen waaronder vier heren, zijnde leden van een loge onder het Grootoosten der Nederlanden en drie dames, zijnde de wettige echtgenotes van een lid van een loge onder het Grootoosten der Nederlanden. De bestuursleden worden voorgedragen door verschillende regelmatige, maçonnieke obediënties in Nederland en zij worden benoemd en ontslagen door het stichtingsbestuur. De beknopte doelstelling van de stichting is:

HET VERLENEN VAN FINANCIËLE HULP AAN BEHOEFTIGE VRIJMETSELAREN OF VRIJMETSELAARSORGANISATIES, ARBEIDENDE ONDER HET GROOTOOSTEN DER NEDERLANDEN.

Na het overlijden van mevrouw De Veer in 1985 kon het bestuur volledig over het vermogen beschikken en sindsdien is er in een groot aantal gevallen financiële hulp geboden. In de praktijk blijken de aanvragen voor hulp niet vaak van individuele leden te komen maar vooral van loges, die om verschillende redenen in financiële problemen zijn gekomen.

Veelal houden deze problemen verband met de instandhouding van logegebouwen die in gevaar kan komen door onvoorziene grote reparaties of door de noodzakelijke aanschaf of vervanging van apparatuur of inrichting.

Als voorbeeld kan de aanleg van een noodzakelijke traplift in en logegebouw geheel of gedeeltelijk gefinancierd worden indien de loge daar zelf niet de middelen toe heeft.

Over toekenning van een aanvraag beslist uitsluitend het bestuur.

Het stichtingsbestuur kan terugzien op een lange periode waarin veel heilzaam werk is verricht en hoopt dit nog vele jaren te kunnen voortzetten.
Aanvragen voor financiële steun kunnen, behoorlijk onderbouwd, schriftelijk worden ingediend bij het secretariaat van de stichting.